Deze vier finalisten strijden om de titel ‘Docent van het Jaar 2021’

  • De finalisten van de Docent van het Jaar Verkiezing 2021

UTRECHT, 5 maart 2021 – De vier genomineerden voor de titel Docent van het Jaar 2021 zijn bekend. De jury heeft uit de vele aanmeldingen vier finalisten gekozen. De genomineerden zijn Jessica Zweers (HanzeHogeschool Groningen), Machiel Blok (Hogeschool Rotterdam), Karen Kotten-Lips (HAN University of Applied Sciences) en Arianna Pranger (Universiteit Leiden). Op 21 april zal demissionair minister Van Engelshoven (OCW) de prijs uitreiken aan de Docent van het Jaar 2021. ISO-voorzitter Dahran Coban: “De grote hoeveelheid online onderwijs heeft goede docenten letterlijk in de spotlight gezet, nog nooit rustte de kwaliteit van het onderwijs zo stevig op de schouders van docenten. Het is mooi om te zien hoeveel docenten ook in bijzondere tijden inspireren, betrokken zijn en het verschil maken voor studenten. Met deze verkiezing zetten we deze voorbeelddocenten graag in het zonnetje.”

Het ISO organiseert dit jaar voor de zevende keer op rij de Docent van het Jaar Verkiezing. Met deze verkiezing wil de studentenorganisatie aandacht vragen voor goed docentschap in het hoger onderwijs. Docenten spelen volgens het ISO een grote rol in het onderwijs, zeker tijdens de coronacrisis. Digitalisering en een grote fysieke afstand tussen student en docent zorgen ervoor dat de invloed van docenten op het onderwijs enorm vergroot is. Een docent die hier op een goede manier mee omgaat is een voorbeeld voor andere docenten in het hoger onderwijs. Het ISO wil met deze verkiezing daarom inspirerende docenten in een positief daglicht zetten, en gelooft dat het juist in deze tijd extra belangrijk is om te laten zien dat het hoger onderwijs uitstekende docenten rijk is.
Het evenement zal dit jaar plaatsvinden op 21 april 2021 in de Jaarbeurs te Utrecht en zal met een livestream te volgen zijn. Tijdens de verkiezing zullen de finalisten een presentatie geven om te laten zien waarom zij de prijs verdienen. De jury zal vervolgens een winnaar aanwijzen, die uit handen van demissionair minister Van Engelshoven de prijs voor Docent van het Jaar 2021 zal krijgen. Naast een fysieke prijs, die ontworpen wordt door een student van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten, krijgt de winnaar een beurs voor onderwijsinnovatie en wordt hij of zij lid van het ComeniusNetwerk.

De genomineerden
De manier waarop de vier genomineerden onderwijs geven onderscheidt hen van de overige inzendingen. Ze hebben een duidelijke onderwijsvisie, een grote passie voor hun vak en weten dat op een goede manier over te brengen. Opvallend is dat studenten stuk voor stuk lovend zijn over de betrokkenheid en het enthousiasme van deze docenten. Daarmee weten ze hun studenten, ondanks het vele digitale onderwijs, toch te motiveren. De jury waardeert het bovendien dat alle vier docenten de coronacrisis weten om te zetten tot een kans om het onderwijs te verbeteren, bijvoorbeeld door het bedenken van nieuwe, creatieve onderwijsvormen. Alle vier zetten zij zich zowel binnen hun reguliere onderwijstaken als daarbuiten in voor onderwijsvernieuwing.

De finalisten die op 21 april kans maken op de titel ‘Docent van het Jaar’ zijn:

Jessica Zweers – Docent Biologie en Medisch Laboratoriumonderzoek aan de Hanzehogeschool Groningen
Jessica is een veelzijdige docent die veel aandacht heeft voor de individuele student. Ze heeft een echte voortrekkersrol als het gaan om onderwijsvernieuwing en wordt door anderen daarom een ‘onderwijspionier’ genoemd. Ze weet nieuwe didactische middelen succesvol in te zetten. Daarnaast heeft ze een project ontwikkeld om docenten en studenten samen te laten werken om duurzaamheid op de instelling tot een hoger niveau te tillen. Tot slot weet ze goed de link te leggen tussen de beroepspraktijk en het onderwijs.

Machiel Blok – Docent leraar basisonderwijs aan de Hogeschool Rotterdam
Bij Machiel spat de energie en het enthousiasme ervan af. Hij heeft een grote liefde voor didactiek en pedagogiek en heeft het talent om zijn onderwijs zo te ontwerpen dat studenten op een goede en creatieve manier worden opgeleid tot docent van de toekomst. Bovendien is hij erg betrokken bij zijn studenten en weet hij de interactie met studenten sterk te houden tijdens de coronatijd. Studenten geven aan dat zij altijd met veel plezier zijn lessen volgen en Machiel een voorbeeld voor hen is.

Karen Kotten-Lips – Docent Voeding en Diëtetiek aan de HAN University of Applied Sciences
Karen wordt door anderen een ‘verbinder’ genoemd. Ze is binnen haar instelling een drijvende kracht als het gaat om onderwijsinnovatie, zowel op het gebied van didactische vormen als toetsingsvormen. Karen weet een goede relatie met haar studenten op te bouwen door studenten een luisterend oor te bieden en zich kwetsbaar op te stellen. Daardoor wordt ze door haar studenten gezien als een erg toegankelijke docent met wie je makkelijk in contact kunt komen. Tot slot heeft ze het talent om tijdens haar lessen in te spelen op de actualiteit, en desnoods haar les daarop spontaan aan te passen.

Arianna Pranger – Docent farmacie aan de Universiteit Leiden
Arianna is pas drie jaar docent, maar het lijkt alsof ze al jaren in het vak zit. Studenten omschrijven haar als een docent die out-of the box kan denken en erg betrokken is. Een van haar kwaliteiten is dat ze goed weet in te spelen op de belevingswereld van de student. Met haar grote passie voor haar vak slaagt ze erin de farmacie tastbaar en concreet te maken voor haar studenten. Zo laat ze studenten bijvoorbeeld videopodcasts maken over de actualiteit om hun begrip ook buiten de theorieboeken te vergroten. Haar studenten geven aan dat met haar optimisme en creativiteit een les nooit saai is.